Chcete zlepšit pozice ve vyhledávačích a zvýšit návštěvnost nákupem PR článků? Nebo byste rádi naopak články prodávali? Vyzkoušel jsem několik inzertních systémů.
Placla.cz [přejít na web]
Jako první jsem testoval systém Placla.cz a hned při registraci jsem narazil na první zádrhel. Pokud chcete kupovat články a zároveň je i nabízet, musíte si vytvořit 2 účty.
Nákup ve stručnosti probíhá tak, že sepíšete do formuláře požadavky a cenu, poté obdržíte nabídky od provozovatelů webových stránek. Můžete si nechat napsat pouze text, nechat zveřejnit vlastní článek či oboje najednou. Celá služba probíhá poměrně rychle a přehledně, největším negativem jsou za mě vyšší ceny. Minimální cena za 1 NS je 290 Kč, minimální cena za publikaci je 380 Kč a minimální cena za napsání i publikaci je 450 Kč za NS. Například na Webtrhu seženete článek v obdobné kvalitě za polovinu, na druhou stranu pokud jde o jednorázovou potřebu, je to na Placla výrazně jednodušší a rychlejší. V případě, že potřebujete články častěji, tak je určitě lepší si najít redaktora přímo. Dostanete mnohem lepší cenu, protože nebude muset platit provizi.
Dalším zádrhelem byla pro mě samotná cenotvorba. Zadal jsem cenu vyšší než je minimum a všechny nabídky byly stejné nebo vyšší. Po rozkliknutí konkrétního webu jsem v jeho ceníku našel nižší nabízenou cenu než na Placla, proto jsem vytvořil novou poptávku s nižší cenou. Ten stejný web najednou také nabídl nižší cenu dle mojí poptávky. Upřímně nevím co si o tom myslet, přijde mi transparentnější, pokud jsou ceny jasně dané předem. Nemá totiž moc smysl dávat vyšší cenu než minimální, protože nabídky za tisíce přijdou i tak, ale neošidíte se o možnost levnějších nákupů.
Prodej článků se mi podařilo vyzkoušet až s odstupem času, doba schválení webu totiž může trvat až neuvěřitelných 6 měsíců. U menšího webu to zhruba odpovídalo, můj značně navštěvovaný web byl ale schválen celkem rychle. Měl jsem původně v plánu zůstat pouze u tohoto systému, nicméně tato dlouhá doba mě vedla k tomu vyzkoušet konkurenci. Riziko při tak dlouhém čekání mi přijde hlavně v následujícím pravidlu pro schválení webu: „Web na začátek, prostředek, ani konec článku neumisťuje další reklamní prvky.“ Můžete tedy čekat na schválení půl roku, a poté zjistit, že jste redukovali reklamy zbytečně, protože Placla nebude fungovat, jak jste čekali, případně web ani neschválí.
Stovkomat.cz [přejít na web]
Výhodou Stovkomatu je skutečně pestrá nabídka služeb, bohužel je to ale i nevýhoda ohledně PR článků. Tento systém pro mě je prakticky nepoužitelný jako inzerent, jelikož zde absolutně chybí nějaké inteligentnější filtrování. Při nákupu mě zajímá především DA (domain authority), cena a téma. K dispozici je pouze téma a třeba vzdělání/školství zde úplně chybí. Možnost seřazení podle doby dodání je hezký doplněk, nicméně jako základ pro filtrování je to zcela nedostatečné.
Jako inzerent je to snad ještě horší. V případě že máte kvalitní web, tak se absolutně ztratíte, protože parametry webu nikde nejsou na první pohled vidět, ani podle nich nelze seřazovat. Cenová hladina nabídek je velmi nízká, proto je dobrý spíše pro nové weby s malou návštěvností, kde si můžete dovolit nastavit i nízkou cenu.
Copywriting.cz [přejít na web]
V tomto článku tak trochu platí, že to nejlepší nakonec. V Copywriting.cz jsem upřímně vkládal nejmenší naděje, jelikož má stejné kořeny jako tak trochu mrtvé diskuzní fórum WebDeal. Uživatelský účet zde máte pouze jeden, který navíc můžete využít i do jiných služeb společnosti. Pokud tedy prodáte článek, vydělané peníze můžete roztočit zase jinde. Vše je přehledné a na jednom místě.
V nabídce pro inzerenty jsou klasické PR články, sociální sítě a podčlánková inzerce. Ceny jsou předem pevně dané, výborné filtrování nabízí vše potřebné, poměr cena/výkon je velmi dobrý. Slabinou může být oproti Placla.cz menší počet vyloženě známých webů a deníků. Pokud však nemáte v plánu vyhledávat publikování článků za několik tisíc a jde vám spíše o kvalitní zpětné odkazy za rozumnou cenu, tak jste na správném místě.
Systém je ideální i z pohledu vlastníka magazínu. Schválení webu proběhlo zhruba za 1 den, nabídek jsem zde dostal nejvíce z uvedených a s odměnou jsem na tom lépe než na Stovkomatu.
PR Yard [přejít na web]
Za tímto systémem stojí Martin Jersák, který založil již zmíněnou Placlu výše – není se tedy čemu divit, fungování obou nástrojů je velmi podobné. PR Yard je novější projekt, prostředí je tedy modernější a graficky hezčí. Bohužel funkcemi je osekaný, nicméně to hlavní – nákup a prodej finguje bez problémů. Vytknout by se dal menší počet inzerentů oproti Placle a špatné možnosti filtrování nabídek. Plusové body si určitě zaslouží proaktivní přístup. Když jsem měl nabídku, které jsem si nevšiml, zavolal mi operátor s připomenutím.