Ebay.com je populární aukční server, kde může prodávat vlastně naprosto kdokoliv. Jak to vypadá, když narazíte na podvodníka? Funguje garance vrácení peněz?
Ebay používám poměrně často. Je to vždy první místo, kam se podívám, když potřebuji digitální licenci k nějakému programu nebo třeba kód ke stažení hry na Xbox One. Není neobvyklé zde nakoupit licence o 80 % levněji či sehnat produkty, které se u nás dají sehnat velmi obtížně. Navíc díky cashback portálům se mi i pár procent z nákupu vrací zpět (srovnání cashback portálů). Například trvalou licenci nejnovějších MS Office jsem zakoupil za 330 korun.
Vždy se řídím jednoduchým pravidlem, nakupovat jen u obchodníků s hodnocením nad 90 procent a to i v případě, že produkt nenabízí nejlevněji. Samotný portál poskytuje záruku vrácení peněz a spory je také možné řešit prostřednictvím platební peněženky PayPal. Nakupování se zdá být tedy relativně bezpečné, ale po 4 letech jsem na prvního digitálního lupiče narazil.
Zloděj využil poměrně rafinovaného přístupu a naboural se do jiného účtu se 100% pozitivním hodnocením. Vystavil neexistující produkty a jednoduše zadal svoje číslo účtu. Když jsem produkt zakoupil, po pár minutách následoval opravdu bleskový zásah ze strany Ebay a všechny položky byly smazány zároveň s odeslanou zprávou o narušení bezpečnosti.
Právě smazané položky byly ale problém, protože před tím nedošlo ke zrušení obchodu. Trochu naivně jsem počítal, že peníze budou zaslány zpět automaticky, to se však nestalo a po 2 týdnech se platba zaúčtovala. Ze strany kupujícího nejde obchod nijak zpochybnit do doby, kdy končí předpokládané datum doručení (v tomto případě to byly 3 týdny). Prakticky všechny možnosti do té doby hlásí, že máte kontaktovat prodávajícího, což v mé situaci bylo vcelku zbytečné, ale pro jistotu jsem to zkusil.
Pokud chcete kontaktovat podporu, je to velmi složité. Samozřejmě se snaží počet dotazů maximálně redukovat, tak se musíte nejprve povinně proklikat hromadami často kladených otázek. V cíli už čeká kontaktní formulář. Tady však přišlo nemilé překvapení. Ke kontaktování podpory je třeba povinně zadat číslo objednávky a čísla smazaných objednávek to samozřejmě neuznává. Protože už to byla na mě velmi dlouhá doba, vybral jsem úplně jinou možnost, která se objednávek netýkala, a popsal svůj problém. Odpověď jsem nikdy nedostal, ale peníze byly vráceny asi za 4 hodiny.
Tak to já momentálně řeším problém z druhé strany. Prodal jsem přístup do jedné nejmenované hry. Po měsící se kupující ozval s tvrzením, že nic nedostal dožaduje se navrácenípeněz. S kupujícím se nedá mluvit, protože je to podvodník a omýlá pořád dokola jednu větu a z principu věci s ním ani mluvit nechci.
Napsal jsem tedy na podporu eBay sám. V podstatě jsem ho udal, vše vysvětlil a podal důkazy, že zboží obdržel. Ebay mi sice potvrzuje, že mám pravdu a že vidí, že zboží obdržel, ale mezi řádky čtu, že kupující má přednost i když je to podvodník. Mám logicky strach, že když tedy kupující něco koupí a vymyslí si, že zboží neobdržel, dá mu ebay za pravdu.
Už nevím, co mám dělat. Je to měsíc zpět. Peníze se mi po 3 týdnech připsali na účet. Mám se s podvodníkem ročilovat? Nebo to hodit za hlavu? Netuším, i kdyby to byl zkušený podvodník, jestli to ebay může po měsící jen na základě tvrzení kupujícího nějak ze mě vytáhnout? A aby toho nebylo málo, je mi jasné, že i v tomto případě bych zpátky můj účet už nikdy neviděl.
Moc tomu nerozumím. V inzerátu jsem napsal, že okamžite po platbě zasílám přístupy. Kupující zboží koupil a ihned se dožadoval přístupů. V historii zpráv na ebay je jasně vidět, že jsem mu přístupy obratem zaslal. Než změnil emailovou adresu přidruženou k účtu mám na email jasně vidět, že si změnil herní přezdívku, telefon, komunikoval s podporou ve hře, cosi nakupoval a nakonec změnil email.
Jelikož mám z toho špatný pocit, tak jsem ve zlosti zrušil paypal a celé to házím za hlavu, protože sám nic nezmůžu a i přes pádné důkazy, které jsem na ebay dnes 3x zaslal, seřval kupujícího a poslal ho někam, sem se nikam neposunul :(
Máte pravdu, to je bohužel známý smutný fakt, že kupující je na Ebay vždy na prvním místě. Nicméně podobně je to prakticky na všech zahraničních platformách. Na AliExpressu, když si požádáte o refundaci, tak třeba mně pokaždé jen stačilo napsat, že zboží nedošlo nebo nefunguje a bez jakéhokoliv dokazování mi vždy vrátili peníze. Já co jde, tak házím na Sbazar, většina věcí se tam prodá poměrně rychle a bez provize.