Jak vyzrát na AdBlock?

AdBlock je každým rokem větším a větším postrachem provozovatelů internetových stránek. Jeho používání stále roste a dnes ho podle cnews.cz najdeme zhruba u 9 % uživatelů.

U statistik používání záleží samozřejmě na oboru a typu webu, například na mých stránkách pro studenty je díky mladší generaci návštěvníků tato hodnota více než dvojnásobná, zhruba 21 %. Není proto divu, že poslední dobou začíná proti tomuto doplňku vznikat menší odpor. V tomto příspěvku nastíním možnosti obrany.

 

1) Zneviditelnění obsahu

Jednoznačně jedna z nejhorších možností, nicméně poměrně hojně využívaná u virálních webů. Zkrátka zmizí textový nebo obrázkový obsah a ani se neobtěžujete vysvětlit, že je to z důvodu používání adblocku. Uživatel si zkrátka řekne, že web je rozbitý a odejde.

 

2) Přechod na obrázkovou reklamu s využitím affiliate programu

Tento způsob mnoho lidí nenapadne a osobně mi přijde velmi dobrý. Pokud na stránky vložíte reklamu nebo i reklamní obrázek, samozřejmě přijde nelítostné zablokování. Stačí ale jen drobnost, změnit velikost banneru ze standardního formátu na trochu netradiční a je vyhráno. Já používám například úpravu leaderboardu z 745 x 100 na 728 x 112 a hravě ošálím oba hlavní adblocky (na jiných jsem netestoval). Míra prokliku byla stejná jako u běžných reklam.

 

3) Žádost o vypnutí 

Dalším často využívaným způsobem je prosba o vypnutí, převážně obrázkem nebo vyskakovacím oknem. Ruku na srdce, kolik lidí to opravdu udělá? moc bych rozhodně netipoval, ale v blízké době to plánuji změřit.

 

4) Násilný požadavek

Jedná se jednoduše o znepřístupnění obsahu do té doby, dokud doplněk nebude vypnut. Zde je potřeba mít alespoň nějaký zajímavý nebo unikátní obsah, jelikož je třeba aby člověku za to vypnutí stál a rovnou web nezatratil. Je to poměrně agresivní metoda,protože jsou ale mé stránky oblíbené, rozhodl jsem se to risknout. Už mě nebavilo neustále ručně měnit affiliate kampaně, navíc se studijní tématikou jich moc není. Musí se také často ručně fakturovat a jsou to třeba i další položky k vypisování v kontrolním hlášení nebo přiznání DPH.

Hodně záleží na způsobu a formě sdělení požadavku. U první verze jsem měl míru vypnutí doplňku 32 %, u druhé už příjemněji vypadající zhruba 40 %. Dle mého se jedná rozhodně o velmi příjemná čísla. Je ale třeba si uvědomit, že zbylých 60 procent návštěvníku ze stránek rovnou odejde a i když na první pohled nemají pro provozovatele stránek žádný přínos, opak je pravdou. Uživatelé adblocku totiž mohou web doporučit kamarádům, sdílet na Facebooku nebo ho později dokonce i sami vypnout po zjištění, že obsah je kvalitní. Pokud ale odejdou hned, nikdy se tak nestane. Je tedy předem zvážit, co je v daném případě výhodnější.

 

 První zkušební vyskakovací okno, míra vypnutí AdBlock rozšíření 32,79 procent u 120 000 návštěv.

Druhý jemnější vzhled zajistil míru vypnutí doplňku 39,81 procent u 140 000 návštěv.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *