WordPress, přechod na HTTPS a ovlivnění návštěvnosti

Fakt, že Google má rád stránky využívající HTTPS není žádným tajemstvím, jak na něj přejít a nepřijít při tom o dobrou návštěvnost?

 

1) Výběr SSL certifikátu

Jako první krok je třeba si zvolit SSL certifikát. Nejlevnější variantou je využití Let’s Encrypt, který je sám o sobě zdarma. Většinou je ale nutné ke zprovoznění dokoupit dodatkovou službu. Jedná se buď o levnější SNI (Server Name Indication) nebo vlastní IP adresu. Konkrétní postupy se liší dle společnosti u které web hostujete.

Příklad administrace Wedos:

  • Webhosting > příplatkové služby > SNI/vlastní IP adresa
  • Webhosting > HTTPS > HTTPS s certifikátem
  • Pozor! pokud zvolíte Let’s Encrypt, nesmíte zapomenout nastavit doménu certifikátu (odkaz u této možnosti), jinak si v dalším kroku WP dočasně rozbijete a nedostanete se ani do administrace.
    • V nastavení jednoduše kliknete na přidat doménu a uložit, poté čekáte zhruba 45 minut.
    • Když zapomenete, Váš web skončí takto: Not Found – The requested URL / was not found on this server.

 

2) Nastavení v administraci WordPress

Po zakoupení a nastavení předchozích služeb následuje nastavení v administraci WordPress

Nastavení > obecné > přepsat http na https

 

3) Přesměrování původních stránek a starých odkazů

Protože na původní stránky vedou odkazy ještě s HTTP, a navíc je na ně často nahlíženo jako na úplně jiný a duplicitní web, je nutné provést permanentní přesměrování na adresy s HTTPS. To je buď možné pomocí souboru .htaccess či pluginu Really Simple SSL. Při zvolení druhé možnosti není dokonce ani druhý krok třeba – i to plugin zařídí.

 

4) Aktualizace nástrojů a služeb pro webmastery

Jelikož jsou stránky nyní považovány jako nové, je bohužel zapotřebí je znovu registrovat do Google Search Console a dalších podobných nástrojů. V Google Analytics stačí úprava v nastavení služby, u Google Search Console musíte přidat nový web, ale ověření stačí jen potvrdit (ověřovací soubor či kód jsou stejné).

 

(5) Jak změny postihly návštěvnost?

Rozbor-dila.cz

  • Návštěvnost před změnou: průměrný nárůst 2 %
  • Návštěvnost po změně: průměrný nárůst 1 %

Studijni-svet.cz

  • Návštěvnost před změnou: průměrný pokles 17 %
  • Návštěvnost po změně: průměrný pokles 20 %

Anglictina-maturita.cz.

  • Návštěvnost před změnou: průměrný pokles 26 %
  • Návštěvnost po změně: průměrný pokles 36 %

 

Závěr:

Sledoval jsem vývoj i dalších webů, nicméně výsledky jsou obdobné. Po přechodu se snížilo tempo růstu či zvýšilo tempo poklesu návštěvnosti. Přestože je pokles návštěvnosti zřejmý, nejsem si jistý, že je to vinou HTTPS. Vše jsem prováděl na přelomu školního roku, ve kterém se snížil i počet maturantů (cílová skupina). Toto snížení poměrem odpovídá zhruba poklesu návštěvnosti. Domnívám se tedy, že dnes už změna z HTTP na HTTPS při správném postupu nepovede ke znatelnému snížení návštěvnosti jako tomu bylo v minulosti.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *