Kam umístit bannerovou reklamu?

Správné umístění bannerové reklamy je jedno z nejdůležitějších rozhodnutí. Důvodem je často obrovský vliv na zisk, přitom změnit pozici nebo velikost jednotky je otázka maximálně několika minut.

Při výběru výběru umístění reklamy na web je nejlepší možností zkrátka zkoušet pozice, které nejlépe fungují. Obtížnější je to v případě, že stránky jsou zcela nové. Obecně však lze říci, že výdělky z tisíce zobrazení (RPM) budou stoupat s použitím většího formátu a vložením více do textu příspěvku. K dispozici mám data z necelých 85 milionů impresí, v následujícím příspěvku popíšu jejich výsledky.

První možným kritériem srovnání je CTR, tedy míra prokliku. Předem je dobré upozornit, že reklamní jednotka s vyšší mírou prokliku nemusí vždy vydělávat více, nicméně k tomuto srovnání se dostanu později. Porovnával jsem jednotlivá dlouhodobá umístění na internetových stránkách v rámci všech 14 webů a z údajů sestavil teplotní mapu na základě CTR. Tuto mapu můžete vidět na konci článku. Jak je patrné, reklamy umístěné nad webem či v záhlaví mají nejmenší šanci zaujmout. V dnešní době přehlcenosti reklam na internetu je rozšířená bannerová slepota, a tak když umístíte reklamu mimo obsah webu, čtenáři ji automaticky vytěsní.

Naopak umístění přímo do článku, respektive na jeho začátek přinese jistě úspěch. Obě jednotky jsou v mapě znázorněny červeně, je zde tedy vysoká šance na kliknutí. Dokonce i poměrně malá velikost 200×200 zaujme mnohem více, než obří jednotka nad hlavičkou webu.


Pokud umístíte inzerci na lištu, CTR bude pravděpodobně o něco nižší. Toto umístění znázorňují 2 oranžové plochy. Zvýšit míru prokliku tak můžete použitím většího reklamního formátu, zde 300×600. Toto zvětšení dokonce zajistilo vyšší CTR o 40 procent ve srovnání s malými jednotkami v textu. Na druhou stranu plocha je mnohonásobně rozsáhlejší a vešly by se sem hned 3 menší. Míra prokliku je však srovnatelná pouze se dvěma oranžovýma. Mně osobně přijde jedna velká jako psychicky mnohem menší zahlcení návštěvníků, navíc v minulosti bylo u některých systémů omezení pouze na 3 reklamní jednotky a tudíž byla větší výhodnější.

Reklama umístěná do článku už je trochu násilnější, ale její výkony jsou proto poměrně dobré. Já ji používám jen minimálně, protože v různých článcích je umístěna trochu jinak a a občas se mi tam zkrátka nelíbí.

Překvapením pro někoho může být reklama pod článkem. Je použit větší obdelníkový formát 300×250 a míra prokliku je nejvyšší na celém webu. Kdyby neměla 8 milionů zobrazení, možná by ji také považoval za chybu způsobenou malým vzorkem. Na druhou stranu čtenář se po přečtení článku často rozhoduje kam dál, takže když je mu ukázána cesta, může se jí snadno chytit.

Jako poslední, ale neméně důležité jsou jednotky podél příspěvku na postranní liště. Pokud nejste omezeni počtem reklam, určitě nezapomeňte  umístit další reklamy i níže na své stránky. Pokud mají návštěvníci před sebou dlouhý text, je škoda, aby byl monetizován pouze na začátku. Když Google uvolnit limit 3 reklam, nečekal jsem žádné znatelnější příjmy navíc a přes 2 měsíce mi trvalo než jsem je nasadil. Překvapení nastalo, když jsem zjistil, že míra prokliku je téměř totožná s bannery na začátku webu. Poté přišlo nahlédnutí do statistik a zklamání o kolik jsem svou leností přišel. Nebuďte líní a věnujte vkládáním reklamních jednotek náležité množství času, mnohokrát se vám to zaplatí.

 

 

Míra prokliku CTR však určitě není vše, co je pro správné vložení potřeba znát. Další článek proto bude věnovaný RPM, tedy zisku z 1 000 zobrazení reklamní jednotky.

One thought on “Kam umístit bannerovou reklamu?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *